Gnatológiai (állkapocsízületi) szakrendelés

GNATOLÓGIAI (ÁLLKAPOCSÍZÜLETI) SZAKRENDELÉS

mely immár az Egressy Dentalnál is elérhető

MIT JELENT A GNATOLÓGIA?

A „gnatológia” a fogászat azon szakterülete, mely a fogak rágófelszíne és a fogak működése közötti összefüggésekkel, a rágás biológiájával foglalkozik. Egy gnatológiai kezelés alatt nem csak az adott fog tömése, húzása, vagy pótlása történik meg, hanem az állkapocsízület és a fogak egymáshoz való viszonyát is vizsgáljuk, a rágószervrendszer egészének figyelembe vételével.

Ha a fogazat valami miatt megváltozik – fiziológiás/patológiás kopás, fogvesztés történik, valamilyen trauma következik be, nem pontos fogtömés vagy fogpótlás – ez az állkapocs mozgásának, pozíciójának a megváltozásával is járhat. Egy egészen kis eltérés is komoly panaszokat okozhat, például fejfájás, álmatlanság, arckörnyéki fájdalmak, fülfájás, szájnyitási- rágási nehézségek, kellemetlen állkapocskattogás, erős harapás, túlzott fogkopás, fogcsikorgatás. Ezeket kezelni lehet és kell is.

Az állkapocsízületi probléma általában hosszú idő alatt, szinte észrevétlenül alakul ki. A megoldás sem azonnali, de a gnatológia segítségével a rágószervrendszer önromboló funkciós zavara megszüntethető, megelőzhető és a fogpótlások jóval pontosabban, eredményesebben elkészíthetőek.

Amennyiben a rágóapparátus működészavarát nem ismerjük fel korán, és nem gyógyítjuk, akkor a betegség rosszabbodik, krónikussá válik.

Ezért is kap kiemelt jelentőséget, hogy az Egressy Dentalnál a fogtechnika házon belül van, így fogorvosa és fogtechnikusa akár azonnal tud konzultálni az Ön tökéletes kezelése, fogpótlása érdekében.

Jelentkezzen be gnatológus orvosunkhoz, hogy kezeltetni tudja rágószervrendszeri betegségét, és nagyobb biztonsággal tudja elkészíttetni új fogpótlását, legyen szó hídról, fogsorról, implantációs fogpótlásról.

GYAKORI KÉRDÉSEK A GNATOLÓGIÁVAL KAPCSOLATBAN

1. MI HÍVHATJA FEL A FIGYELMET ARRA, HOGY ÁLLKAPOCSÍZÜLETI BETEGSÉGBEN SZENVED?

A két leggyakrabban észlelt jelenség az állkapocsízületi kattogás és az állkapocsízületi fájdalom. Számos egyéb tünet is jelentkezhet, melyeknek okát sokszor nehéz felismerni:

• fülzúgás, szédülés
  • nyaki fájdalom
  • migrénszerű fejfájás
  • fültájéki fájdalom
  • karzsibbadás
  • alvászavar
  • gombócérzés a torokban
  • szem alatti ödéma reggelente
  • éjszakai fogcsikorgatás
  • fogszorítás
  • nehéz szájnyitás, szájzár

A fogakon, fogpótlásokon észlelt változások is intő jelek lehetnek, mint

• a fogak letöredezése, nagyfokú kopása
  • a fogpótlások, porcelán letöredezése
  • fogágybetegség kialakulása, ínyvisszahúzódás

a fognyakak elszíneződése.

2. MI LEHET AZ OKA EZEKNEK A TÜNETEKNEK?

A leggyakoribb ok a rossz harapás: amikor a fogak összezáródása nem biztosítja az állkapocsízület megfelelő, stabil pozícióját, az állkapocsízület elmozdul. Az állkapocsízület nagyfokú mozgásszabadsággal bír, ezért lehetséges, hogy egy ember többféleképpen össze tud harapni.

Gyakori jelenség, hogy a bölcsességfogaknak kevés hely jut az állcsontokban, így tolják a fogsort, sokszor a fogak pici elmozdulását okozva. Már egy ilyen fogelmozdulás is megváltoztathatja a jó harapást.
Helytelen fogsorzáródást okozhat még

• rossz tömés, fogpótlás
  • esetleg helytelen fogszabályozó kezelés.

Az állkapocsízület és a rágóizomzat működése szorosan összefügg.

A fent említett rossz harapás a rágóizomzatot rossz működésre kényszeríti. A rágóizomzat a vázizomzat része, a váll-és nyakizomzattal együtt felel a fej tartásáért. A kóros rágóizomműködés során hatalmas izomerő jön létre, melyet a többi vázizom igyekszik kompenzálni, így alakulnak ki ezen változatos tünetek.

Az állkapocsízületi problémák minden korosztályt érintenek, és a legtöbben megpróbálnak együtt élni ezekkel. Kezelésük azonban lehetséges és fontos.

3. HOGYAN LEHET KIVIZSGÁLNI, KEZELNI AZ ÁLLKAPOCSÍZÜLETI PROBLÉMÁT?

Az állkapocsízületi kezelés összetett, csak az orvosunkkal való rendszeres konzultáció mellett lehet jó eredményt elérni.

Az általános fogászati vizsgálaton kívül speciális vizsgálatokra is szükség van a teljeskörű diagnózishoz. Az ízületek működését ún. axiográfiás vizsgálattal diagnosztizáljuk, ellenőrizzük.

A gnatológiai bemérés segítségével – melyhez speciális eszközök szükségesek – a fogorvos megállapítja az okklúziós (harapás) problémát, és hatékony állkapocsízületi kezelést tesz lehetővé egy speciálisan kialakított sín vagy fogpótlás segítségével. Maga a vizsgálat fájdalommentes, ugyanakkor aprólékos, részletes. Az adatok alapos, pontos rögzítése a későbbi visszamérések alapja is.

Az állkapocsízületi kezelésnek hatékony kiegészítői lehetnek a gyógytorna, manuálterápia és fizioterápia módszerei.

Ezen vizsgálatokról, kezelésekről részletes tájékoztatást nyújt kezelőorvosunk a kezelési terv elkészítése során.

Jelentkezzen be most: