Beszélnünk kell a fogínyvérzésről

Beszélnünk, mert a legtöbben azt gondoljátok, hogy az teljesen normális, ha minden nap véres lesz a fogkeféd.

Beszélnünk, mert a reklámok elhitették Veled, hogy egy fogkrém megvásárlása megoldja a problémát.

Beszélnünk, mert mi magyarok legföljebb a kihullott fogaink számában kerülhetünk az élmezőnybe az uniós statisztikákban.

fogínyvérzés fogágybetegség megelőzéseMi okozza a fogínyvérzést?

A fogínyvérzés ártalmatlannak tűnhet. Sokan azt gondolják, megsértették az ínyüket fogmosás közben, vagy annyira hozzászoktak már a mosdókagylóban a vér látványához, hogy egyáltalán nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget. Ez már csak azért is nagy kísértés, mert az is gyakori, hogy a fogínyvérzés mellett más tünetet nem tapasztal a páciens a betegség korai szakaszában.

De milyen betegségről is beszélünk?

A fogíny vérzését egy tartósan fennálló gyulladásos folyamat okozza. A gyulladásért felelős baktériumok a nem megfelelő szájhigiénia következtében szaporodnak el a szájban, mivel a felhalmozódott fogkő (akár látható, akár nem) tökéletes közeget biztosít a számukra.

A gyulladás kezdetben csak az ínyt érinti, majd a mélyebb szövetrétegekre is átterjed, ahol már a fogak tartószerkezetét pusztítja. Ekkor már fogágybetegségről beszélünk, mely akár visszafordíthatatlan károkat is okozhat a fogazat és a teljes szervezet egészségében.

A fogágybetegség tünetei és következményei

A fogágybetegség nehezen felismerhető probléma, mert néha egészen előrehaladott esetekben sincs érdemi panasza a betegnek. A legnagyobb baj vele, hogy szemben a fogszuvasodással, ez szinte sosem fáj. Gyanúra a következő tünetek közül bármelyik adhat okot:

• a fogínyvérzés fogmosáskor, étkezéskor
  • duzzadt, vöröses színű, érzékeny fogíny
  • fognyaki érzékenység
  • kellemetlen lehelet
  • rések megjelenése az egyes fogak között
  • mozgatható fogak

FONTOS! A fogágybetegség makacs betegség, ami szájon belül fogról fogra terjed, és nem áll meg, amíg egyetlen fog, vagy implantátum is van a szájban. A betegség lefolyása jellemzően nagyon lassú, évek vagy évtizedek alatt vezet a teljes fogazat elvesztéséhez. Sajnos ez a fent említetteknek megfelelően általában teljesen fájdalommentesen, végül a fog egyszerű kiesésével történhet meg.

Ezen kívül mivel a fogágybetegség egy krónikus gyulladásos állapot, gócbetegségként a szervezet teljes egészére hatással lehet, és igen súlyos, akár életveszélyes állapot kialakulásához is vezethet. Ezek között előfordulhatnak szívbetegségek, légzőszervi betegségek, koraszülés, bőrproblémák, hajhullás, emésztőrendszeri zavarok, de a listát még igen sokáig lehetne folytatni.

Mi a teendő, ha tartós fogínyvérzést tapasztalunk?

Fontos, hogy ne essünk kétségbe, főleg, ha életünkben először találkozunk ezzel a jelenséggel. A felnőtt lakosság körülbelül kétharmada valamilyen fokban legalább élete során egyszer érintett ebben a betegségben, így az orvostudomány nagy tapasztalatra tett már szert a diagnózisfelállítás és a kezelés terén egyaránt.

A legfontosabb, hogy időben cselekedjünk. Ha nem is jár együtt kínzó tünetekkel a fogínyvérzés, akkor sem érdemes halogatni, hiszen az ínygyulladás korai felismerés esetén nagyon jó eséllyel teljes mértékben gyógyítható.

A teendő tehát az, hogy bármilyen gyanú esetén be kell jelentkezni fogorvoshoz. Azonban a fogászatnak ezzel a betegséggel foglalkozó tudományága, a parodontológia jól elkülönül a többitől, a szájsebészethez hasonló specializációt igényel a szakember részéről, ezért érdemes lehet ezzel foglalkozó szakembert felkeresni.

Hogyan történik a kezelés?

Először is alapos vizsgálatot végzünk, melynek során felállítjuk a diagnózist, és páciensünkkel együttműködve felállítjuk a kezelési tervet.

Ez korai stádiumú fogínygyulladás esetén valószínűleg professzionális szájhigiéniai kezelést fog jelenteni, kiegészítve kontrollokkal és az otthoni szájápolásra vonatkozó tanácsadással.

Előrehaladott fogágybetegség esetén a kezelés már lényegesen komplexebb. Az eljárást kürettálásnak nevezzük, melynek célja a beteg fogainak tökéletes megtisztítása az íny alatt és fölött is.

Ez a betegség nem az egyes fogak betegsége, hanem a teljes szájflórát helyre kell állítani, ami hónapokat is igénybe vehet. A kezeléseket több alkalommal végezzük, ebből adódóan a páciens részéről kitartást igényel. Azonban megéri végigmenni ezen az úton, mert a végén gyulladásmentes, egészséges fogai lesznek.

FONTOS, hogy a kezelés hiányában biztosra vehető a fogak elvesztése, azonban a parodontológiai kezelés révén megszüntethető a gyulladás.

Ezen felül, a betegség megállítása mellett, a felmerülő esztétikai problémák megoldására is kiforrott technikák állnak a szakemberek rendelkezésére, ezáltal helyreállhat a páciens életminősége és újra magabiztosan mosolyoghat.

ÉS VÉGÜL, DE NEM UTOLSÓSORBAN, az orvosi kezelés és a páciens együttműködése együttesen képesek csak tartós eredményt elérni! A gyulladásmentes állapot kizárólag kitűnő szájhigiénia és rendszeres fogorvosi kontroll mellett tartható fenn, ehhez pedig Önre van a legnagyobb szükség!

Tájékoztatjuk kedves pácienseinket,

hogy 2024. márc. 29 - ápr. 1-ig a Húsvéti ünnepre való tekintettel

zárva leszünk.

Legközelebb a következő munkanapon, ápr. 2-án várjuk szeretettel Önöket.